Lille, enkel, smart! CMS uden database

CMSimple - Open Source CMS uden database

Information  Dokumentation  Downloads  Forum
Du er her:   Teknisk marketing
top
Side
Menu
Nyheder
Deutsche CMSimple Website English CMSimple Website Danish

 

Teknisk marketing: Sådan optimerer du dig til bedre placeringer i 2019

I takt med at e-handlen fortsat vokser i tempo, som kun få brancher kan komme i nærheden af og som de fleste misunder, så stiger konkurrencen dag for dag. For få år siden handlede det om at have masser af autoritet hos Google, og de sociale medier spillede en lang mindre rolle.

Men i dag er digital marketing blevet langt mere holistisk og de tekniske parametre bliver stadig vigtigere og vigtigere, hvis man både ønsker at flere besøgende og ikke mindst flere salg, hvilket de fleste webshops gør i dag.

I 2018 og i 2019 spiller brugeroplevelsen en afgørende rolle for at man får succes, og brugeroplevelsen hænger altid sammen med dit brugerdesign og i sidste ende dit CMS-system. Så hvis du kunne tænke dig at få nogle gode indspark til, hvordan du kan forbedre din hjemmesides performance, så kan du her læse hvad nogle af Danmarks bedste inden for dette område ville gøre.

 

Miklas Kroager, husvild.dk
Tip: Arbejd med din interne linkstruktur

Hvis du gerne vil have bedre placeringer i 2019, så er det afgørende, at du arbejder meget grundigt med din interne linkstruktur. I dag laver mange den fejl, at de kun linker til en relativ lille andel af alle URLer på sin hjemmeside. Det skaber en unaturlig balance, som ikke bidrager til at hjælpe Google med at crawle og forstå din hjemmeside optimalt. Du bør derfor sørge for ikke at have en masse URLer som ikke har nogle interne links. Derudover skal ud heller ikke linke til de samme side fra stort set alle URLer.

 

Martin Jørgensen, senge-testeren.dk
Tip: Organiser din(e) sitemap(s)

Ligesom det bliver nævnt ovenfor, så er strukturen for din hjemmeside afgørende i dag. Mit bedste råd er, særligt til alle dem, der har en meget stor hjemmeside at udnytte brugen af sitemaps optimalt. Her bør man både sørge for både at have et HTML- og et XML-sitemap. I dag har de fleste kun ét af de to, hvilket er stor fejl. Derudover bør man også splitte sine sitemaps op efter kategorier. Det hjælper Google til at forstå de enkelte dele af din hjemmeside bedre.

 

Martin Hegelund, meneto.com
Tip: Brug schrolling widgets til at fange brugerens opmærksomhed

Hvis du gerne vil have flere salg og holde dine brugere længere på din hjemmeside, så vil jeg anbefale dig at implementere schrolling widgets på dine vigtigste landingssider. På den måde kan du have nogle bestemte widgets, der kan indeholde både produkter eller adresseinformationer eller en kontaktformular, som følger dine brugere i takt med at de bevæger sig længere og længere ned på din hjemmeside. På den måde slipper dine brugere for at tænke og du gør det nemt for dem at udløse en konvertering – uden at du ødelægger dit hjemmesidedesign.

 

Simon Heiberg, intempus.dk
Tip: Opgrader din hostingsservice

Et gammelt godt råd, er altid at opgradere sin hostingservice. Dette er muligvis en af de bedste investeringer du kan foretage dig, hvis du har en hjemmeside eller en webshop. Der er ikke særligt stor prismæssig forskel på standard og Premium hosting, men effekten og forskellen, er ikke til at tage fejl af. Bedre hosting bidrager direkte til bedre load tider og dermed spiller det en afgørende rolle for at give en bedre brugeroplevelse.

 

Jonas Cronfeld, single.dk
Tip: Implementer videoer på din hjemmeside

Mit bedste råd til dig, der genre vil have succes i 2019, er at implementere videoer på din hjemmeside. Google ejer YouTube, og derfor er der også en række fordele ved at bruge netop YouTube videoer på sin hjemmeside. Du får blandt andet indekseret nyt indhold hurtigere, ligesom at det generelt virker rigtigt god til at øge den gennemsnittelige sessionsvarighed, hvilket bidrager til bedre placeringer relativt hurtigt.

 

Bernt Elkjær-Pedersen, abakion.dk
Tip: Minimer antallet af plugins på din hjemmeside

Hvis du har en hjemmeside i WordPress, så vil jeg anbefale dig at få ryddet op i dine plugins. Selvom WordPress er et fantastisk CMS-system, så er den største force også dens største svaghed. At have for mange plugins installeret, særligt hvis de ikke er kompatible kan både gøre din hjemmeside langsommere og forhindre den i at fungere optimalt. Nogle gange ser man, at for mange plugins giver problemer med både Google Shopping og Facebook retargeting. Så sørg for at få ryddet ud i dine plugins og tjek at de er kompatible med hinanden.

 

Karsten Eghoff, tonerland.dk
Tip: Sørg altid for at hardcode din hjemmesides funktioner

Mit bedste råd går lidt imod, hvad mange andre nok siger, men jeg vil altid mene, at den bedste løsning er at få hardcodet så meget og så mange funktioner direkte ind i sit tema, hvis man bruger et CMS-system som WordPress. På den måde får du alle fordelene ved WordPress uden at skulle frygte for at det hele lige pludselig holder op med at virke. Dette er en lidt dyrere løsning, men hvis du har en dygtig udvikler, så kan du også ret nemt og hurtigt få tilpasset din hjemmesides design løbende, hvilket er en stor fordel i dag, da tingene ændrer sig ret hurtigt.

 

Jesper Jørgensen, mailforge.io
Tip: Indsæt en timer på din hjemmeside og skab urgency

I disse travle tider synes jeg det er meget vigtigt, at man forsøger at skabe noget urgency over for sine kunder. Særligt i november og december gælder det om at få presset så mange salg ud af dine besøgende. Til at gøre dette kan man med fordel bruge en timer, som viser, hvornår et givent tilbud udløber, eller hvornår ens varer kan blive sendt af sted. Det har en rigtig god effekt på konverteringsraten på de mange brugere, som har travlt og gerne vil videre i tilværelsen.

 

Jesper Jensen, lån.dk
Tip: Gør din hjemmeside mere troværdig og gennemsigtighed

Hvis du gerne vil gøre noget ved din bounce rate eller din gennemsnitlige sessionsvarighed, så vil jeg anbefale dig at gøre din hjemmeside endnu mere troværdig. Dette er svært, da det afhænger af, hvilken branche du er i og hvilken type hjemmeside du har. Dog bør man altid tydeligt skilte med sine adresseoplysninger, bruge billeder af sig selv og medarbejdere samt ikke mindst lave sine egne videoer, hvis man gerne vil skulle sig ud fra mængden i 2018 og 2019.

 

Albert Kirk Iversen, raskrask.dk
Tip: Læs bogen ’Don’t make me think’

Jeg vil gerne anbefale en god bog, som jeg personligt mener, at alle bør læse, hvis man arbejder med ecommerce. ’Dont make me think’ er en af de første og mest tidløse bøger om hjemmesidedesign og konverteringsoptimering. Den er blevet opdateret mange gange siden den først kom ud omkring årtusindeskiftet. Vi har selv brugt mange af dens gode pointer her hos Rask Rask til få løbende inspiration til, hvad vi kunne ændre for at forbedre vores performance.

 

Samuel Glaes, memoo.dk
Tip: Sørg for ikke at oprette URLer der ligger mere end 3 klik fra forsiden

Et tip som der er blevet talt om rundt omkring, som jeg stadig finder meget relevant, handler om hjemmesidedybde. Google anbefaler selv, at man ikke har URLer der ligger mere end 3 klik væk fra forsiden, da det gør det langt sværere for Google at crawle en hjemmeside. Hvis man skal lykkes med dette, gælder det særligt om at strukturere sin hjemmeside, så man skal klikke så få gange som muligt for at komme helt til bunds på siden. Her er det typisk et problem at mellemstore webshops skaber en alt for stor

 

Emil Børsting, eriders.dk
Tip: Brug struktureret data til at få bedre placeringer

Noget som jeg er sikker på, vil fylde endnu mere i det kommende år hos Google og andre søgemaskiner, er struktureret data. I dag er det afgørende at man får implementeret branche-relevant struktureret data, så man hjælper søgemaskinerne med at forstå, hvad ens hjemmeside handler om. Som webshops skal man også sørge for at implementere produkt- og tilbudsrelevant struktureret data, hvis man ikke vil miste sin synlighed til Googles Shopping annoncer.

 

Alexander Rosenborg, romanovich.dk
Tip: Splittest din hjemmeside før et eventuelt relaunch

Hvis du går med planer om at re-designe hele din hjemmeside, så bør du altid lave en eller flere splittests inden du trykker på den helt store knap. Jeg har oplevet flere, der bare har sagt ja til at få lavet et nyt design uden at vide om deres nuværende var dårligt, samt uden at teste om det nye overhovedet var bedre. Det kan ikke anbefales. Det kan blive en rigtig dyr fornøjelse. If it ain’t broke don’t fix it.

 

Kasper Kristensen, 3dstore.dk
Tip: Minimer din loadhastighed – 500 ms skal være (lav)målet

I takt med at vi hele tiden vil have at alting går hurtigere og hurtigere, så er det også afgørende, at man hele tiden sørger for at hastighedsoptimere sin hjemmeside i takt med at det bliver muligt, hvilket det typisk gør over tid. I dag er er mange der taler om, at alt over 500ms er langsomt. Det giver god mening, da vi nu hovedsageligt er online via vores smartphones, hvor skærmen og tålmodigheden er mindre, end når vi sidder trygt og godt foran computerskærmen.

 

Christian Lisby, kassekreditten.dk
Tip: Gør din hjemmeside mere personlig

I dag kan det være svært at skille sig ud i mængden af hjemmesider og webshops. Men en af de bedste måder til at opnå dette på, er ved at gøre hjemmesiden langt mere personlig. Man kan med fordel gøre mere ud af personlig storytelling ligesom man kan gøre mere brug af medier som videoer og infografikker samt ikke mindst billeder af ens selv, hvis man er direktør eller medejer af en forretning. Man kan på samme måde også gøre mere for at synliggøre sine medarbejdere, hvis man er en servicevirksomhed.

 

Line Aaby Jensen, danskemaaltidskasser.dk
Tip: Fjern alle ’zombie-sider’

En god ting, som du med fordel kan gøre frem imod det nye år, er at gennemgå din hjemmeside for gamle, inaktive URLer. Rigtigt mange hjemmesider får samlet en masse URLer som ikke har været aktive i lang, lang tid, og som ikke har nogen chance for at blive det i fremtiden. Det kan blive et problem, da Google samlet set spilder en masse tid på at crawle disse URLer. Jo større din hjemmeside er, jo større er dette problem. Derfor vil jeg anbefale dig at gennemgå din hjemmeside og fjerne så mange ikke-vigtige URLer som muligt.

 

Henrik Fosgerau, specialkamera.dk
Tip: Allier dig med en dygtig udvikler

Hvis du gerne vil hav en god hjemmeside i dag, så kommer man i min bog ikke udenom at man skal have fat i en god udvikler. Det gælder særligt hvis man bruger Magento, men det gælder også, hvis man fx vil bruge WordPress. Det er alt andet lige bedre at have en fast udvikler der arbejder på din hjemmeside, så denne person ved, hvad ideen bag sidens oprindelige design har været. Derudover er det også en stor fordel at man har den personlige kontakt til udvikleren, så man mindsker risikoen for misforståelser.

 

Mads Due, marienlyst.dk
Tip: Spild ikke din tid på at blive klar til voice search

Der har i løbet af året været meget snak om voice search som værende det næste store emne, der kunne påvirke designet og funktionaliteten af hjemmesider. Jeg mangler dog stadig at se eksempler på hjemmesider, der kan drage fordel af voice search endnu – og efterspørgslen er der heller ikke endnu i Danmark. Men det er bestemt et område at holde øje med. Her kan man med fordel holde øje med Schema.org, hvor der lige nu bliver udviklet en række former for markup til voice search.

 

John Hansen, casinobonussen.dk
Tip: Organiser dine produktfiltre korrekt

Et af de områder som kan give mange problemer for webshopsejere, er produktfiltre. Her er der mange måder man kan få disse lavet på. Udfordringen bliver ofte, at der dannes en masse midlertidige URLer som ikke kan rangere på noget i Google, hvilket i sidste ende kan give en række udfordringer i forhold til Googles crawling af din hjemmeside. Derfor vil jeg altid anbefale at man bruger statiske landingssider som filtre, som man optimerer dynamisk. Det gør omvendt at alle disse URLer kan crawles af Google og de kan dermed fange en masse long-tail trafik. Det bedste eksempel på en hjemmeside, der har gjort dette, er Zalando.com.

 

Morten Faxhom, datacon.dk
Tip: Brug canonical tags på produktniveau og rel=next og rel=prev på kategorier

En ting som mange webshops døjer med, er at få styr på duplikeret indhold. Her er der mange myter og derfor mange fejl. Dog bør man altid anvende rel=next og rel=prev på kategorisider, da det fortæller Google at flere sider hænger sammen. På den måde forstår Google at den samme tekst gerne må gå igen på kategoriernes side 2-3-4 osv. Men hvis man gerne vil minimere duplikeret indhold fra produkter, så bør man anvende canonical tags. Sammen hjælper begge disse ting til at minimere duplikeret indhold, men på to forskellige type sider.

 

Jesper Hvejsel, helsebixen.dk
Tip Skal en naturlig linkbalance – alle URLer er vigtige i 2019

Mit bedste råd handler også om den interne linksstruktur på ens hjemmeside. VI har selv arbejdet meget med dette i det forgange år, hvilket har givet rigtigt gode resultater. Den største lærdom herfra er, at alle URLer er vigtige i 2018 og 2019 – også de ikke-kommercielle URLer såsom din om-os side. Mange begår en fejl at der kun samles linkværdi på få URLer, hvilket ikke er naturligt. Du skal se din hjemmeside som et skib på vandet – det skal være i balance.

 

Rolf Hansen, låner.dk
Tip: Minimer antallet af pop-ups

En lavpraktisk ting du kan gøre for at skabe en bedre brugeroplevelse, er at minimere antallet af pop-ups på din hjemmeside. I dag er det afgørende, at man ikke irriterer sine brugere med mange og hurtige pop-ups. Mit bedste råd er enten at vente mindst 5-7 sekunder med at aktivere den første pop-up eller kun at vælge at bruge exit-pop-ups som en nødløsning til at holde brugerne en smule længere på din hjemmeside.

 

Peter Jensen, jyskelaan.dk
Tip: Optimer bounce rates og time on site på din mobilversion af din hjemmeside

Som det allerede er blevet nævnt, så spiller UX en stigende rolle for din hjemmeside i søgemaskinerne. Her kan du med fordel anvende Google Search Console til at optimere dine bounce rates og sessionsvarigheder på dine mobilversion af din hjemmeside. Her kan du hurtigt få et indblik i om der er stor forskel på både sessions varighed, bounce rate og CTR alt efter, hvilken enhed dine brugere kommer fra.

 

Rie Jensen, cerix.dk
Tip: Undgå at kannibalisere dig selv

En udfordring som man kan komme ud for, hvis man har en stor webshop med mange menuer, er at man opretter flere URLer der rangerer på de samme søgeord. Her bør man virkelig holde tungen lige i munden og sørge for at man har en plan for alle sine vigtige URLer. Ellers risikerer man at man kannibaliserer sig selv, hvilket kan betyde at søgemaskinerne ikke ved, hvilken side af de to, som de skal rangere først. Man må genre kunne tilgå den samme URL fra forskellige menupunkter – men det er afgørende, at der kun er én dedikeret URL per søgeord.

 

Mathias Clausen, cupoconcept.dk
Tip: Brug webpush til at få flere salg

En af de sidste nye tiltag, som jeg vil anbefale de fleste at bruge i det kommende år, er webpush. Webpush gør det muligt at sende notifikationer direkte i browseren til tidligere besøgende, der har accepteret det. Her kan du blandt andet bruge det til at genaktivere gamle kunder eller personer, som ikke har gennemført et køb, selvom at de har lagt en vare i deres kurv. Det virker rigtigt godt, da det langt fra er alle, der bruger det endnu. Men hvis du besøger større engelske eller amerikanske hjemmesider, så er det en naturlig del af hjemmesiden.

 

Christian Bertelsen, obsidian.dk
Tip: Brug ikke AMP på din hjemmeside

I år har Google launchet sit Mobile First indeks, hvilket stiller langt større krav til din hjemmesides brugervenlighed på mobile enheder som smartphones. Her vil jeg anbefale dig til at lade være med at anvende AMP på din hjemmeside. AMP har den ulempe – udover det reducerede grafiske udtryk – at det skaber en masse duplikerede URLer, da alle AMP-URLer får et amp.URL.dk. Hvis din hjemmeside er rigtig stor, så er dette ikke en fordel, da Google dermed skal crawle langt flere URLer og indlæse meget forskellige indhold på henholdsvis mobile enheder og desktops.

 

Miklas Kroager, blomsterverden.dk
Tip: Lad være med at bruge subdomains

En fejl som jeg ofte ser, er at hjemmesideejere pludselig begynder at bruge subdomains til f.eks. blogs, som skal skaffe en masse trafik. Problemet med dette er, at Google betragter et subdomæne som et unikt domæne, så man overfører ikke noget autoritet, og derfor kan det næsten aldrig svare sig at oprette subdomains, hvis man har en stærk hjemmeside, der har været i gang i lang tid.

 

Peder Lyager, fair-laan.dk
Tip: Brug interne links til at hjælpe din bruger med at navigere på en bestemt landingsside

I dag handler det meget om at holde brugerne på dit website. Det kan være en udfordring, hvis din branche kræver, at der er meget indhold på alle sider, da det kan virke uoverskueligt form mange. Her kan man dog med fordel anvende interne links på de enkelte landingssider som gør at man kan hoppe imellem de enkelte afsnit. Dette kan gøres vha. en indholdsfortegnelse eller ved at implementere ekstra kode. Begge løsninger er rigtig gode og hjælper både brugerne og Google med at blive endnu gladere for dit website.

 

Jacob Simon Hansen, forbruger-test.dk
Tip: Lad være med at klistre dine landingssider til med tekstlinks

Selvom det er blevet nævnt at interne links og linkstruktur er vigtig, så vil jeg stadig anbefale at man ikke hovedkulds klister sine landingssider til med tekstlinks. Det gælder om at skabe en variation af links så man ikke skabe ren dårlig læseroplevelse, Derfor er links i widgets et rigtigt godt supplement, hvis man vil have landingssider som både hjælper søgemaskinerne og brugerne på den bedste måde.

 

Anna Jørgensen, roskildeprivathospital.dk
Tip: Optimer dine produktbilleder og få mere trafik

Hvis du gerne vil have noget mere nem trafik itl din hjemmeside i det nye år, så bør du overveje at optimere dine produktbilleder, så du kan opnå bedre placeringer i Googles billedsøgninger. Ca. 20% af alle søgninger i dag er billedsøgninger på Google. Her kan det være en fordel, hvis du dynamisk kan få dit CMS-system til at udfylde dine alt tags, så det matcher f.eks. noget i dit title tag eller din H1 som typisk vil indeholde dit primære søgeord.

 

Kristian Ole Rørbye, afbetalt.dk
Tip: Arbejd med anchor links / jump tags

En til tider overset SEO fidus er, at arbejde med anchor links også kaldet "jump tags". Det er især godt at arbejde med, når man har længere artikler hvor der er op til flere H1, H2 og H3´er i. Anchor links kan betegnes som et internt link på den side man allerede er på - når der klikks på det "hopper" man op eller ned til den underoverskrift der linkes til. Du kan se et eksempel på det ved at scrolle helt ned i bunden af denne side og trykke på pilen der peger op, det er et anchor link til toppen af siden.

En god måde at få det indarbejdet på sin side er ved at bruge en indholdsfortegnelse der har anchor links til de forskellige underoverskrifter i artiklen. Google er rigtig glad for denne opbygning og viser sågår jump tags i SERP. Derudover kan de også bruges til at linkbuilde til flere steder på samme side. Du kan linke til selve URLen men også til URL/#jumptag

« forrige top

top
Side
Menu
Nyheder

top
Side
Menu
Nyheder

Nyheder

CMSimple er klar til php 7.3
CMSimple 4.7.7

16.01.2019

CMSimple 4.7.7 er tilgængelige for downloade.

CMSimple er nu uafhængig af jQuery-versionen, defineret i CMSimple-konfigurationen.

Også en nem at installere opdateringen CMSimple 4.0 => 4.7.7 er tilgængelig.

Download fra cmsimple.org »


Bliv CMSimple sponsor

Webdesigner og plugin programmører har mulighed for at få deres webside link på CMSimple.dk kontakt oplysninger findes under Impressum »


Støt gerne CMSimple.dk med en PayPal donation:

pixel

 

Artikler

Teknisk marketing

Support

Står du/I og mangler hjælp til, at opgadere, plugin, template eller lave en nyinstallation, er der hjælp og hente hos Preben Dahl der kan kontaktes på  e-mail: web@prebendahl.dk